Integracja Sensoryczna

Integracja sensoryczna jest procesem organizowania i porządkowania docierających do mózgu informacji pochodzących z układów zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, równowaga, propriocepcja), którego rezultatem jest celowe działanie.

Proces integracji sensorycznej zawiera nie tylko łączenie i organizowanie bodźców, które oddziałują w danym momencie, lecz także kojarzenie ich z wcześniejszymi doświadczeniami. Dobra integracja sensoryczna jest podstawą prawidłowego rozwoju ruchowego, uczenia się i zachowania.

Co wskazuje na problemy z integracją sensoryczną?
Jeśli dziecko:

Jest nadruchliwe i ma problemy z koncentracją uwagi.

Ma problemy w relacjach z rówieśnikami, łatwo wpada w konflikty.

Okazuje lęk na niestabilnym podłożu.

Ma problemy z nauką jazdy na rowerze.

Odmawia jedzenia pokarmów o określonej konsystencji i temperaturze.

Słabo biega, często się przewraca, wpada na przedmioty, meble, osoby.

Lubi  mocny docisk, zabawy w siłowanie, przepychanie.

Nie lubi zabaw masami plastycznymi, piaskiem, klejem.

Protestuje przy niektórych czynnościach higienicznych.

Narzeka na drapiące ubrania, metki.

Nie lubi głośnych dźwięków, ale samo często jest głośne.

Zasłania oczy przed ostrym światłem.

Przejawiane przez dziecko zachowanie to komunikat. Dorośli mają za zadanie interpretację tego przekazu. Jeżeli jako rodzic masz wątpliwości co do rozwoju własnego dziecka, niepokoi cię jego zachowanie, słyszysz uwagi ze strony wychowawców w przedszkolu czy szkole, rozważ konsultację z terapeutą Integracji Sensorycznej.

Półkolonie
EEG Biofeedback
Neurologopedia
Logopedia
Terapia Psychologiczna
Trening Umiejętności Społecznych
Strefa Rodzica
Indywidualna Terapia Słuchu
Johansena